söndag 22 oktober 2017

#metoo

Det går inte att undgå #metoo kampanjen som pågår runt om i världen. Kvinna efter kvinna vittnar om sexuella trakasserier och sexuella övergrepp som det har utsatts för. Kända media profiler har pekats ut som förövare, både utomlands och i Sverige. Men förövarna finns överallt, inte bara bland medieprofiler. I stort sett varenda kvinna på denna planet har utsatts för sexuella trakasserier  och sexuella övergrepp någon gång i både jobb och i privatliv. Det är lite chockerande att höra alla historier. Men samtidigt  kan jag inte säga att jag är förvånad. Jag har själv hört historierna tidigare från kvinnliga bekanta.

Jag har själv börjat reflektera över mitt egna beteende. I stort sett så är vi alla berörda i det här. De sexuella trakasserierna och sexuella övergreppen är överallt. Det är inte där bort, utan det är precis överallt. I skolan, i mataffären , på bussen, på jobbet, på gymmet. Överallt.

Nu är debatten igång i både politiken, bland människor i allmänheten, tv, radio, och sociala medier.
Vi får hoppas att det kommer leda till konkreta lösningar. Hälften av jordens befolkning ska inte behöva utsättas för sexuella trakasserier och sexuella övergrepp något mer.

// Utdelningar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar